Julian Barnes – Arthur & George

Am cumpărat’o pentru că mi’a plăcut coperta, are un design vesel şi classy, totodată (trăiască Kilipirim!). Apoi am ţinut’o în bilbiotecă mai bine de 6 luni fără s’o răsfoiesc măcar, bibliografia de la engleză era mult prea stufoasă să mai am şi alte gânduri. Dar mă uitam cu jind spre cotorul ei parca pictat după modelul cărţilor cu basme şi poveşti nemuritoare şi mi’am promis de multe ori că “la vară o citesc negreşit!”.

Şi am citit’o. Arthur & George e o carte bine scrisă, cu o intrigă cum ai tinde să crezi că numai în romanele poliţiste ai putea să găseşti, dar care e inspirată din poveşti cât se poate de reale. Două biografii a două personaje care nu par să aibă nimic altceva în comun decît epoca victoriană în care trăiesc. Arthur, adică Arthur Conan Doyle, creatorul celebrului Sherlock Holmes, este un scriitor de succes, un om cult şi cu o imaginaţie debordantă, un bărbat cuceritor, un adevărat gentleman şi un atlet desăvârşit. George, adică George Edalji, un avocat obscur de origine indiană (parsă, mai exact), un om fără nici o calitate deosebită şi care nu’ţi trezeşte cu nimic interesul. George este practic opusul lui Arthur, dar viaţa face ca aceşti doi oameni care fac parte din lumi atât de diferite să fie aduşi unul lângă celălalt printr’un accident al destinului. George este acuzat şi întemniţat pentru o crimă pe care nu a comis’o şi îi cere ajutorul lui Arthur pentru a’şi reabilita numele.

Julian Barnes s’a inspirat din întâmplări cât se poate de reale şi a folosit materiale şi documente autentice, precum şi mărturii ale celor care i’au cunoscut pe cei doi. Însă dincolo de toate acestea nu există decât ficţiune. Cât este adevăr şi de unde începe imaginaţia? Cine sunt Arthur şi George ca persoane şi când devin ele personaje? Cititorul este cel care trebuie să’şi folosească discernământul pentru a distinge realul de imaginar şi să afle care este de fapt intenţia lui Barnes. Lucrurile simple nu sunt niciodată simple şi de aceea intriga poliţistă captivantă şi uşor de urmărit nu este decât vălul în spatele căruia se ascunde adevăratul mesaj al romanului. Este vorba de o societate superficială, în care eşti judecat doar după aparenţe şi oricine ar putea deveni victimă a acestor aparenţe înşelătoare.

Barnes scrie bine, e suficient de inteligent încât să’ţi capteze atenţia şi să te facă să descoperi singur ideile pe care le ascunde în spatele unor cuvinte frumos aranjate în frază. E un autor uşurel, însă nu uşuratic.

Şi coperta pe care o lăudam:

Notă: Cartea se găseşte la Nemira (www.nemira.ro), foarte simplu de cumpărat online.

“Scrie ca sa primesti…o carte”

One thought on “Julian Barnes – Arthur & George

  1. O stiu si eu din niste recomandari. Tot asa, mi-a placut tare coperta dar nu-mi spunea titlul nimic asa ca am ocolit-o.

    Te-as fi rugat sa mi-o imprumuti dar nota nemira da de inteles ca mai bine nu :)) Oricum, prima pe lista de lecturi e Arta Compromisului a Ilenei Vulpescu si vreau sa ma concentrrez financiar mai intai pe ea.

    Ce bine ca citesti ce ma intereseaza!😀

Leave a Reply

