Scurta prelegere

Citeam zilele trecute un capitol pentru cursul de Psiholingvistica si am dat de un soi de exercitiu care pe mine una m’a amuzat profund. Era citat unul din celebrele solilocvii ale lui Hamlet, dupa care urma intrebarea: “Is Hamlet aphasic?”. E drept ca majoritatea lucrurilor pe care le’a grait el par sa nu aiba nici un sens daca nu le intorci pe toate partile, dar pana la a sustine ca Hamlet avea deficiente de vorbire e cale lunga. Si ma gandeam ca ar fi o intrebare numai buna pentru un poll, sa calculam statistic vorbind daca lui Hamlet ii functionau ambele emisfere in perfecta armonie.

Dar apoi mi’am dat seama ca Hamlet nu mai este de mult o tema de interes pentru tineretul din ziua de azi. Mi’am amintit ca, acum cateva luni, o colega de camin ma intrebase chiar inainte de examenul ei de literatura engleza “despre ce e vorba in Hamlet asta?”, intrebare care pe mine m’a oripilat. Mi s’a parut un soi de epicentru al mediocritatii sa studiezi literatura britanica si sa nu fi citit nici macar Hamlet – care, de bine, de rau, e cea mai citata opera dupa Biblie. Asta ne’a spus noua profa de Shakespeare in primul an, dupa ce ne’a tarat prin noroi pentru ca nu stiam cine e Polonius. Imi amintesc si acum cuvintele ei: “Atata incultura ma dezgusta” (Madalina Nicolaescu este intr’adevar de neuitat), dupa care primul lucru pe care l’am facut toti cand am ajuns acasa a fost sa deschidem Hamlet. L’am citit de 2 ori si am vazut 2 ecranizari, apan am ajuns sa stiu pe de rost pasaje intregi (pe care nici acum nu le’am uitat).

In fond si la urma urmei, ce mai este Hamlet in ziua de azi? Probabil ca pentru generatia messenger Hamlet se rezuma la “A fi sau a nu fi” – sau, cu putin noroc, la “To be or not to be” (multi nici nu stiu de unde vin cuvintele astea, desi le poti auzi peste tot). Si nu e doar faptul ca lumea nu stie “despre ce e vorba in Hamlet asta”, dar nici macar nu’si doreste sa stie. Asta mi se pare mie cel mai trist – sa n’ai nici un scop in viata, sa nu’ti doresti sa stii nimic, sa te limitezi la ce ti se da si sa te bucuri ca nu ti se cere.

Tu, cel care cauti pe guglea “aspecte hi5” si “poze cu barby”, tu, vorbitorule de messo-romana si plescaitorule de orbit, zambeste – viata e asa buna cu tine…

13 thoughts on “Scurta prelegere

  1. @Mihai: pai si ce, n’ati votat pe bune?

    @Alice: asta e din categoria “Abia ieri am aflat ca Dalai Lama nu e o lama”…

  2. spre rusinea mea, inca nu l’am citit pe Pessoa. Desi aici aveam ocazia sa’l studiez tot semestrul, am ales sa fac altceva in schimb. O sa scriu despre el cand o sa stiu despre ce vorbesc. Altfel, n’ar avea sens… A, stiu niste versuri frumoase de’ale lui:

    “O poeta é um fingidor.
    Finge tão completamente
    Que até chega a sentir que é dor
    A dor que deveras sente.”

    Si acum traducerea – rudimentara, pt. ca Pessoa nu’i usor de tradus:

    Poetul e un prefacut
    Se preface atat de complet
    Incat ajunge chiar sa simta ca e durere
    Durerea pe care intr’adevar o simte.

  3. ma bucur ca si tu o porti in sufletul tau si ca nu o poti uita :)) Asta e reactia pe care o genereaza madam nicolaescu :))

  4. multumim pt traducere . pe de alta parte desi am ascultat ceva Moonspell n-am inteles clar versurile de sfarsit de la Opium (traducerea din portugheza in engleza nu m-a ajutat):

    Por isso eu tomo opio, é um remédio.
    Sou um convalescente do momento.
    Moro no rés do chão do pensamento
    E ver passar a vida faz-me tédio

    (n-ai o adresa de e-mail? sa nu mai dau raspunsuri offtopic)

  5. De aceea iau opiu, e un remediu.
    Sunt un convalescent de moment.
    Locuiesc la parterul gandului
    Si ma dezgusta sa vad viata cum trece.

    In mare parte, cam asta ar fi traducerea, mai mult sau mai putin literara. Inca nu am suficienta experienta in astfel de traducei, intr’o buna zi o sa fac cuvintele sa sune mai bine. Am si adresa de mail: irinaelena10 pe yahoo – pt. oricare alte eventuale intrebari🙂

Leave a Reply

