Évora

Dat fiind ca sunt in vacanta de studiu (deci n’am cursuri saptamana asta), am profitat de timpul liber (ca doar nu era sa invat) si am fost la Évora, unde am hoinarit toata ziua cu harta in brate. Cu mana pe inima o spun – tare frumos mai e sa fii turist! Sa te plimbi fara nici o grija prin ce oras vrei tu, sa intri in vorba cu lumea, da descifrezi harti… Mi’am gasit vocatia!

Évora e un orasel tare dragut – mic si cochet, declarat de UNESCO Patrimoniu al Umanitatii. Este intr’adevar un “oras muzeu”, a fost fondat cu mai bine de 2000 de ani i.Hr. si e plin de cladiri din cele mai diverse perioade cu putinta. Tot orasul este inconjurat de ziduri, o parte din ele fiind construite de romani, iar cealalta parte datand din perioada medievala. E atat de frumos, incat orice poza ai face arata instantaneu ca o vedere (Évora are Photoshop’ul in sange :D):

sany2601

Acelasi cer albastru ca in toata Portugalia:

sany2647

Igreja de São Francisco e considerata una dintre cele mai frumoase catedrale gotice din intreaga Europa. Pe mine m’a fascinat tavanul, e aproape identic cu cel din Mosteiro dos Jerónimos din Lisabona:

sany2612

Capela dos Ossos este construita in totalitate din oase (mai putin tavanul) de catre calugarii franciscani si e un loc foarte inedit, as spune eu, desi evident macabru. Pe frontispiciu apare urmatoarea inscriptie: Nós ossos que aqui estamos pelos vossos esperamos (Noi oasele care suntem aici pe ale voastre le asteptam):

sany2626

Si un mic close-up, sa se vada mai bine😛

sany2618

Sé Catedral e la fel de gotica precum toate catedralele din Portugalia, dar are niste decoratii interesante:

sany2637

De la gotic la romanic: Templul Dianei (sau Templul Roman)

sany2643

Apeductul e la fel de romanic ca si templul, ca doar sunt de’o seama (a se remarca vocabularul istoric pe care il utilizez – nu stiu sa vorbesc stiintific :D). In locul in care incepe nu are mai mult de 3 m inaltime si cand l’am vazut prima data am ramas cu gurile cascate, nu ne venea sa credem ca faimosul apeduct e de fapt la fel de inalt cat dormitorul meu. Dar creste progresiv si ajunge cam asa (de nu’l poti cuprinde intr’o poza – daca vrei sa vezi si cerul, evident):

sany2674

Aici incepe:

sany2665

Am dat peste un grafitti opera de arta:

sany2663

Artizanatul este specific regiunii Alentejo – asta e cel mai dragut ghiveci de flori pe care l’am vazut vreodata:

sany2632

Ritual egiptean (un soi de dansul ploii care cerea soare :D):

sany2678

Nu stiu altii cum sunt, ar eu, cand spun Portugalia, primul lucru la care ma gandesc este mancarea. Asa ca evident ca am incercat si delicatese specifice.  Bucataria alentejana presupune foarte mult porc, gatit in multe feluri, cu toate minunatiile cu putinta. A fost bun, desi m’am cam obisnuit cu pestele si alte animale marine (asta ca sa ma dau rotunda), asa ca m’am saturat doar privind platoul urias cu migas si friptura de porc. Insa prajitura specifica (toate orasele portugheze au cel putin o prajiturica traditionala) – queijada de Évora – este una dintre cele mai delicioase pe care le’am mancat in toata viata mea. Si cu un pahar mare de galão, pot sa ma declar fericita:

sany2682

Evident ca am avut si aventuri, ca altfel nu se putea. Evident ca din cauza mea, ca doar sunt un magnet pentru tampenii. Cand ne intorceam spre gara din Évora, am reusit sa ne ratacim (desi toata ziua facusem misto ca asa de mic e orasul, ca deja l’am invatat pe de rost in doar cateva ore). Ironia soartei, asta e… Era deja intuneric, mai erau cateva minute pana la ultimul tren, iar eu am hotarat sa’mi urmez instinctul si sa nu mai scot harta. Ideea e ca in Portugalia, atunci cand primesti instructiuni ca sa ajungi undeva, ti se spune pur si simplu tot inainte (sempre em frente) – portughezii abia reusesc sa faca distinctia dintre stanga si dreapta, asa ca cel mai sigur e tot inainte. Tot inainte am luat’o si noi, insa instinctul meu n’a functionat neaparat ca la carte, asa ca ne’am trezit alergand pe un camp pustiu, pe langa calea ferata, in plin intuneric, cu caini urland din toate zarile. A fost frumos, simteam asa adrenalina iesindu’ne prin toti porii :)). Ne’am urcat in tren cu un minut inainte sa plece, asa ca povestea e cu happy-ending.

12 thoughts on “Évora

  1. ce frumoase sun pozele. cand te’ai talentat asa la poze? ;))

    toate sunt superbe, dar m-a impresionat aia cu zidul in prim-plan:D

    …si prajituricile :”>

  2. Ene, nu ma intereseaza arhitectura gotica, nu sunt pasionata de oase, nici macar grafitti-urile nu imi surad…dar vreau si eu o prajitura d-aia in numele Sfintei Treimi.
    😦

  3. Da, si pe mine m-au impresionat prajiturile alea…cu ce sunt???
    Patania cu trenul imi aduce aminte de experienta asemanatoare pe care am trait-o la Bucuresti :))) (acum rad, dar nu mi-a venit sa rad vreo 2 saptamani dupa)

  4. @sora verde: mi’am descoperit talentul cand am pus mana pe camera, evident😛 aia cu zidul e, intr’adevar, o capodopera🙂

    @zana-carabina: lasa ca si Lyonul e frumos (asa mi s’a spus). dar intre francezi si portughezi, eu una clar pe portughezi i’as alege…

    @crosman: drace, prajiturile alea numai la évora se gasesc, e enervant, ca si eu mai vreau, iti imaginezi. o sa ma intorc balon de’aici :))

    @alice: prajituricile sunt cu branza si sunt perfectiunea gastronomica intruchipata. Aventurile ne fac viata mai frumoasa, asa macar ai pastrat o imagine minunata despre bucuresti :))

    @mihai: baaaai, ce treaba au barbatii si femeile misto cu évora?

  5. da, domne, acum am inteles si eu unde bati. doar ca évora e asa un orasel mic si pustiu (cred ca de la frig) si n’avea rost sa fotografiez cate’o babuta pe strada sau vreo tante vanzatoare. era lume mai multa in centrul orasului, am si poze, dar nu m’a impresionat foarte tare partea aia, de’aia nu o fac publica…

  6. foarte frumoase pozele dar pe mine m-a distrus faza cu serul senin ca peste tot in Portugalia! eu zic sa nu mai tina Portugalia cerul senin doar pentru ea pt ca e o mare egoista! sa aduca putin si aici la Bruxelles pentru ca in Belgia mai tot timpul ploua si mai tot timpul cerul e gri! e clar, sunt suparata pe Portugalia! sa o anunti sa remedieze situatia!🙂

  7. hei, nu fii geloasa, eu vroiam sa subliniez faptul ca cerul e de un albastru foarte frumos cand e senin. Pt. ca se stie ca Lisabona e teribil de ploioasa iarna, ceea ce se vede de vreo saptamana incoace, si daca iesi din casa fara umbrela, ajungi leoarca dupa 3 metri. Deci situatia a remediat’o soarta, nu’i departe de Bruxelles🙂

Leave a Reply

