Caragialisme. Culãrul

1. Cine este culãrul: Culãrul este o categorie socială relativ recentă în peisajul urban autohton, primele astfel de specimente facându’şi apariţia cu cel mult 4-5 ani în urmă. Modelul de inspiraţie al culãrului se încadrează pe axa Beckham-Mutu-Morandi şi tinde să devină unul dintre pilonii de susţinere ai generaţiei Hi5.

2. Portret-robot: Culãrul este un tânăr cu vârsta cuprinsă între 12 şi 25 de ani, cu o marjă de eroare de ±2 ani. Are o constituţie atletică, fiind deseori practicant al sportului cu balonul rotund, pentru care multă minte nu se cere, totul e să ai pişere – dar ăsta este deja un comentariu deplasat, încă nu s’a dovedit ştiinţific că ar exista vreo posibilă conexiune între vidul din interiorul balonului rotund şi cel din cutia craniană a jucătorului. Uneori, culãrul mai merge şi la sală pentru a’şi întreţine silueta, fără de care culãrul nu ar mai fi ceea ce este – adică un culãr. Pe lângă siluetă, culãrul se mai defineşte şi prin frează, pe care şi’o tunde cu precădere la un stilist, în saloanele de fiţe şi nici măcar nu ar concepe să iasă în lume fără ca bretonul şi creasta de Tyranosaurus Rododendronus să’i stea ca la carte.

3. Portret psihologic: Principala trăsătura a culãrului este veşnica stare de pribegire metafizică. Culãrul nu’şi poate afla liniştea interioară până nu reuşeşte să fie cu adevărat cul. Va străbate mallul în lung şi’n lat pentru a’şi achiziţiona cele mai cul haine şi încălţări, va lua la rând toate cluburile din Topul celor mai cul cluburi pentru a’şi găsi propria Nirvana, acel colţ de rai unde sufletul său călător se va putea contopi cu muzica minimal. Culãrul este o persoană pentru care nevoia de socializare este una de natură fiziologică. Existenţa prietenilor săi (culãri la randul lor) îi condiţioneaza propria existenţă, deoarece una din concepţiile fundamentale ale culãrului este aceea că primul pas pentru a fi cul este apartenenţa la un grup.

4. Mediu de viaţă: Culãrul este urban prin excelenţă, întreaga lui existenţă fiind condiţionată de mediul de viaţă. Orasul este, prin definiţie, singurul loc care îi oferă culãrului toate mijloacele de trai necesare: shopping, clubbing, gaşcă. Atenţie: dacă întâlniţi cumva un culãr în mediul rural, acest fapt nu poate fi decât un tragic accident al destinului, culãrul a fost mai mult ca sigur forţat să’şi părăsească locul de baştină şi lăcrimează în tăcere după mallurile pierdute.

5. Cum recunoşti un culãr: Pentru un culãr, cel mai important lucru este brandul, respectiv eticheta. El nu se îmbracp decât dă firmă, cu precădere Zara, Levi’s, Colin’s, Little Big, Lee Cooper, Adidas, Nike ş.a.m.d. Spre deosebire de cocalar, care şi el este măcinat de obsesia pentru branduri, culãrul preferă să poarte un tricou pe care să scrie un mic Colin’s, dar să fie original, decât un Armani fals pe tot pieptul şi de 7 ori mai ieftin decât primul. Converşii reprezintă unul din icon’urile definitorii ale imaginii culãrului şi îi poartă invariabil atât vara, cât şi iarna, fără să ţină cont de faptul că iarna nu’i ca vara şi că ai 99,27% şanse să degeri exemplar la temperaturi negative cu Converşii în picioare. Ba din contră, culãrul se consideră un erou urban în astfel de situaţii, pretinzând că nici un sacrificiu nu este prea mare pentru stil. Alte elemente după care poate fi identificat: geaca cu puf la glugă, veşnicii ochelari de soare (stil Police sau Aviator), Ipodul din care ţiuie minimalele, precum şi briliantul din urechea stângă.

6. Ocupaţie: Culãrul nu trăieşte decât pentru a rula. El rulează în club – în special în Kristal, mai ales când vine să mixeze vreun dj celebru la el pe scara blocului şi biletul costă cam cât un transplant de rinichi, rulează în mall – unde face shopping şi îşi soarbe cafeaua săptămânal la Starbucks, şi rulează în general prin absolut orice loc ar frecventa. Nimeni nu stăpâneşte mai bine arta de a rula decât culãrul însuşi, care simte că aceasta este adevarata şi incontestabila lui vocaţie.

Raţionamentul culãrului nu se bazează pe operaţiuni deductive (Ex. Am Converşi, deci sunt cul), ci porneşte invariabil de la premisa Sunt cul, deci exist. Însă culãrul nu se opreşte aici pentru că stadiul de cul nu este decât o etapă în evoluţia lui, următorul pas fiind starea de tru, care face trecerea către punctul cel mai înalt spre care ţinteşte orice culãr: starea de über. Formula matematică a acestei evoluţii este următoarea:

√C³·/+T·(+)≈∞ΩÜ

unde unde C este stadiul de cul, T este stadiul de tru, iar Ü este stadiul de über şi totul este echivalent cu alfa şi omega din über*. Însă doar 5-7% din culãri reuşesc să ajungă überi, fiind un proces anevoios care impune sacrificii nenumărate.

*Unii susţin că formula este valabilă în 60% din cazuri, însă numai în emisfera sudică, polemică generată de fracţia ♂/♀. Nu comentăm.

16 thoughts on “Caragialisme. Culãrul

  1. de la aparitia cuvantului Morandi rad continuu :)) deci de la randul 3, paragraful 1, eu rad:)) morandi are ceva ascuns si nebanuit!

  2. imi fac simtita prezenta si aici ;;)

    foarte tare articolul, dar faza cu fotbalistii ma intriga. nu TOTI sunt asa!! desi, majoritatea chiar se incadreaza in descrierea de mai sus

    eu sunt fotbalist ( sa zicem ca sunt ) si totusi nu cred ca bate vantul prin cutia mea craniana😛

  3. cititorule, din tot ce am scris eu aici, cum se face ca ti’au picat ochii tocmai pe fraza cu fotbalistii? totul e o exagerare, asta’i tot farmecul :))

    da, soro, morandi e ceva special :))

  4. oricum, e convenabil ca ti-ai luat masuri de precautie specificand ca daca ai conversi, nu esti cular… veeeery convenient!
    ps: comentariu, spam, again… ?!

  5. asa’i, m’am autoderutat, eram cu gandul la adibas🙂
    well, conversii in sine nu au cum sa te faca culãr. Nu?😀
    oricum, si eu sunt tot cular, daca se’ntreba cineva. doar ca nu joc fotbal :))

  6. Stai putin…am citit si recitit sirul ala de brand-uri…si nu vad niciunde Dolce&Gabbana!!! Ai uitat sau nu mai e “pa trend”??? Ca nu se poate sa bagi asa ceva la “s.a.m.d.”!

  7. Ma chinui. Jur ca ma chinui sa pot sa inteleg ceva din formula aia. Chiar daca ai esplicat-o… nu merge, da’ deloc!!
    Moving on… am ras. de n-am mai putut. Iara. La lucru. Nu te mai citesc de la lucru.

    PS: =)))))))))))))

  8. @greengirl: nu joc fotbal.

    @Alice: nu, D&G, Armani, Versace &co. nu sunt brandurile pe care le poarta culãrul in mod frecvent. Poate ca are si vreo piesa din’asta in colectie. Repet, exista diferente majore intre culãr si cocalar😛

    @Tomata: nu’ti mai bate capul cu formula, nu e asa esentiala cum pare :)) Pot sa scot de’astea pe banda… Pot sa’ti fac si tie una speciala, daca vrei :))

    @Mihai: bai, nu stiu… Dar pt. mine ADIDAS inseamna All Day I Dream About Shopping :))

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s