The Heart is a Lonely Hunter – Carson McCullers

Au trecut vreo 3 luni de cand n’am mai reusit sa termin o carte. Orice roman as fi inceput, ajungeam sa’l arunc dupa nici 20 de pagini. M’am luptat cu António Lobo Antunes de vreo cateva ori, cred ca am luat 3 romane la rand si nu am reusit sa termin nici macar primul capitol. Criza existentiala, probabil, n’am mai simtit niciodata neputinta asta crunta de a ma concentra si chiar m’am panicat putin, mi’era teama ca n’o sa mai fiu in stare sa citesc. Dar azi am reusit, in sfarsit, sa intrerup sirul de romane abandonate si sa duc la bun sfarsit o carte…

The Heart is a Lonely Hunter este romanul de debut al lui Carson McCullers, de care eu una am auzit abia cu putin timp in urma, dat fiind ca sunt in mare parte ignoranta la capitolul literatura americana, singurii autori care imi vin in minte acum ar fi doar J.D. Salinger si Truman Capote. Carson McCullers scrie frumos si placut, dar foarte trist, cum se poate remarca foarte usor si din titlul romanului. Vorbeste despre singuratate, despre neimpliniri si ratari, despre prietenii de neinteles si sacrificii, despre sperante si vise…

Un surdomut, o adolescenta visatoare, proprietarul unei cafenele, un extremist alcoolic, un doctor negru – drame personale in care se poate citi drama Americii anilor ’30, inca luptandu’se cu Marea Criza si cu miscarea de emancipare a populatiei de culoare. John Singer, barbatul surdomut, este pentru celelalte personaje un soi de “home-made God” – singurul om caruia ii pot impartasi cele mai ascunse ganduri si a carui tacere ii incurajeaza sa se confeseze.

Povestile celor cinci personaje ajung sa te prinda incet, dar sigur si, fara sa’ti dai seama, te trezesti la ultima pagina si nu’ti doresti s’o mai termini niciodata. In fiecare drama exista o mica parte din tine insuti, parte pe care ai trait’o candva sau pe care ti’e teama ca o vei infrunta intr’o buna zi. Eu am ramas cu gandul la povestea lui Mick, o adolescenta de 13 ani pe care viata o obliga sa devina adult si sa’si abandoneze visele intr’un colt uitat de lume, in speranta ca va veni si clipa in care vor deveni realitate. Atunci cand ai 13 ani crezi ca visele se implinesc la 20, ti se pare varsta la care nimic nu ti’ar mai putea sta in cale. Asa credeam toti in vremurile acelea, dar abia dupa cativa ani ajungi sa’ti dai seama ca viata nu asteapta niciodata un anume moment, te face sa infrunti cele mai amare tragedii fara nici un drept de apel. E trist romanul lui Carson McCullers, dar te emotioneaza si te surprinde cum nici nu te astepti.

Cartea a fost tradusa la Editura Leda cu titlul de Inima-i un vanator singuratic si o gasiti aici. Eu ii dau nota 10 pentru coperta cu Nighthawks a lui Hopper:

2 thoughts on “The Heart is a Lonely Hunter – Carson McCullers

Leave a Reply

