English, my love, your love, everybody’s love

Pe vremuri, engleza se rezuma în mare parte la British English şi American English, cele două mari rivale. Însă, odată cu globalizarea, lucrurile au început să se diversifice haotic în toate direcţiile. Aşa se face că, într-o bună zi, a apărut Herr German English, radical diferită de variantele iniţiale şi pe care o recunoşti dintr-o mie. Ză Russian English este şi ea o formă teribil de populară, din aceeaşi categorie făcând parte şi Polish English, care vă garantez că e absolut delicioasă. Iar Italian English cred că nu mai are nevoie de nici o prezentare, orice om ar trebui să o audă măcar o dată în viaţă ca să poată spune că nu a trăit degeaba!

Eu încă mă întreb cum de nu s-a inventat şi Romanian English… Să fie oare pentru că noi suntem o naţie tare iscusită într-ale limbilor străine, pe care dacă ne străduim reuşim să le învăţăm fără nici un accent distinctiv? Sau poate pentru că suntem conştienţi de limitările pe care ni le impune propria noastră limbă prin intermediul căreia nu putem comunica decât între noi?

Eu una aveam 7 ani când am început să învăţ engleza. Primii mei profesori au fost Dick Dastardly and Muttley, Johnny Bravo, Dexter, Scooby-Doo, precum şi Powerpuff Girls (Cartoon Network-ul de altădată, pentru cine s-a născut prea târziu), iar în şcoală a devenit materia mea preferată. De aceea mi-am şi dorit să o studiez în continuare la facultate, unde am descoperit literatura britanică şi americană şi am început să citesc masiv cărţi în original.

Şi iată că, după 15 ani de engleză – o viaţă de om aproape! – dacă vreau să mă înscriu la un master oriunde peste hotare (şi cam vreau), nimeni nu mă crede că ştiu engleză doar pentru că am terminat Facultatea de Limbi şi Literaturi Străine. N-aş putea să spun exact de ce se întâmplă acest lucru, însă una din cauze ar putea fi această adevărată manie cu care ne confruntăm: toată lumea îşi doreşte să aibă studii superioare. Nu e nimic straniu în a vrea să faci o facultate, ceea ce e ciudat e doar faptul că, pentru a-ţi împlini acest vis, nu ai nevoie decât de câteva milioane de lei pe an. Cum există nenumărate facultăţi chiar şi la parterul blocurilor, nimeni nu mai trebuie să depună alt efort decât să răspundă la întrebarea ”cash or credit” ca să devină fericitul popesor al unei diplome de absolvent. De aceea, cel mai mare avantaj al unui atestat de limbă e faptul că este incontestabil şi universal recunoscut. Nimeni nu ar îndrăzni vreodată să insinueze că examenul de Cambridge, IELTS sau Toefl îl poţi trece şi altfel decât prin ceea ce ştii cu adevărat.

Unul din visele mele, încă de când am început să învăţ engleza mai serios, a fost să iau atestatul de Cambridge, pe care l-am văzut mereu ca pe Sfântul Graal al vorbitorilor de engleză de pretutindeni. Mi-a părut rău că nu am dat examenul în timpul liceului, aşa cum au făcut-o mulţi dintre colegii mei, dar am decis să remediez această situaţie. Motivele sunt nenumărate, însă le-aş rezuma astfel: pentru că vreau, pentru că pot, pentru că trebuie.

Fie că alegi Cambridge sau IELTS, certificatul de limbă este condiția primordială atunci când vrei să aplici pentru un program de studii sau un job peste hotare, nimeni nu te ia în serios până nu demonstrezi că știi engleză. Însă cel mai important lucru pe care îl pot face atestatele este ceea ce nu ar reuşi nici măcar o armată întreagă de psihologi şi terapeuţi: te motivează. Te ambiţionează. Îţi dau un ţel spre care să te îndrepţi. Şi ţelul nu este doar să iei examenul cu o notă cât mai mare, dar şi să fii cu adevărat mai bun, mai pregătit, mai sigur pe tine şi pe cunoştinţele tale. Nu e doar un instrument, ci şi un scop în sine. Și indiferent încotro vei alege să te îndrepți pe viitor, n-ar strica să ai în buzunar, pe lângă pașaport și hartă, un atestat de limbă engleză – just in case you want to reach for the stars🙂

Acest articol este scris pentru concursul organizat de centrul de invatare a limbii engleze Shakespeare School, în parteneriat cu amdoar18ani.ro.

Leave a Reply

