Pentru că tot n’am mai făcut o leapşă de luni de zile

De la Tomata am primit în dar o leapşă în care trebuie să vorbesc despre personajele mele preferate, 10 la număr. De multe zile tot stau să mă gândesc intens la această temă şi constat cu stupoare că, deşi am zeci de romane şi de autori preferaţi, chiar nu pot spune acelaşi lucru şi despre personaje. De obicei, am o tendinţă bolnăvicioasă de a mă îndrăgosti până peste urechi de scriitorii cărţilor pe care le iubesc. Pe José Saramago, Kazuo Ishiguro, John Fowles, Aldous Huxley sau George Orwell pur şi simplu îi ador, iar de multe ori proiectez această adoraţie asupra romanelor şi personajelor deopotrivă. Nici nu o să încerc să fac un Top 10 pentru că sigur nu o să’mi iasă, dar o să vorbesc puţin despre câteva dintre personajele care m’au impresionat pe mine.

O să încep cu Stevens, din The Remains of the Day al lui Ishiguro, personaj cu care cred că m’am identificat cel mai mult până acum. Îţi aminteşte de toate gândurile nespuse şi sentimentele nearătate, pe care încerci să le arunci cât mai departe, de regretele peste care îţi este atât de greu să treci.

De Alex din A Clockwork Orange mărturisesc cu mâna pe inimă că m’am îndrăgostit. Oricât de scandalos e personajul şi cât de brutale faptele lui, are un farmec greu de explicat. Dincolo de brutalitate, furie şi cruzime, e ceva fascinant în modul în care îşi descrie Burgess personajul, pare să’i justifice defectele învinovăţind societatea pentru încăpăţânarea ei de a-i schimba pe oameni, făcându-i astfel să devină nişte simple maşinării încapabile de a mai lua o decizie etică.

Hawksmoor din romanul omonim de Peter Ackroyd, însuşi subiectul tezei mele de licenţă, este un alt personaj pe care l’am adorat. Tot un personaj negativ, criminal în serie, adept al unei religii oculte, fără de care romanul n’ar fi avut nici un farmec.

Şi de Jack Kerouac şi Neal Cassady m’am îndrăgostit în On the Road, însă nu ştiu dacă intră tot la categoria “personaje”, dar fiind că romanul este în mare parte autobiografic. Cert e că mi’ar fi plăcut să trăiesc viaţa lor, străbătând America de la est la vest just for fun.

Ralph din Lord of the Flies este un alt personaj care mi’a plăcut, însă cred că a fost mai mult din cauza poveştii.

Şi ca să nu las impresia că’s atât de snoabă încât nu citesc decât literatură străină, o să completez lista şi cu câteva personaje precum Victor Petrini din Cel mai iubit dintre pământeni (motiv pentru care am urât’o pe Matilda), Ştefan Gheorghidiu din Ultima noapte sau Apostol Bologa din Pădurea Spânzuraţilor (pe care am citit’o de 3 ori şi de fiecare dată am sperat că n’o să mai dezerteze, după care am plâns când a fost executat).

Leapşa merge mai departe către:  Ela, Liana, Gemenele vitrege şi  Zâna Carabină.

2 thoughts on “Pentru că tot n’am mai făcut o leapşă de luni de zile

  1. Hehe, io l-am facut top ca io am o obsesie cu topurile. chiar am zis ca nu trebuie sa il faceti top. Ma bucur ca ti-ai facut timp si ai cugetat la personaje. Pe multe nu le cunosc, da’ alea pe care le cunosc is ok.🙂

  2. dupa ce-am petrecut ceva timp ep facebook-ul tau si m-au apucat toate remuscarile de pe lume ca n-am mai comentat pe-aici,am zis sa vin sa mai arunc si-o vorba,nu numai cate-un ochi,ca de-obicei.
    si ca sa fiu si la obiect,o sa iti spun ca,desi manga si anime-urile nu sunt chiar literatura,cu atat mai putin desenele animate care se fac dupa modelul lor,ma simt profund ofensata de faptul ca l-ai uitat pe Mamoru. :))
    se poate asa ceva?

Leave a Reply

