Despre Milano (partea II)

Bucata a doua, despre oraş, shopping, mâncare şi oameni

Pentru că nu ne făcuserăm temele pentru acasă şi nu ştiam decât cateva lucruri vagi despre ce e de văzut în Milano, sâmbătă nu am făcut decât să rătăcim pe străzi şi prin magazine, atracţia este fantastică, trebuie să recunosc. Am reuşit totuşi să ajungem la Castelo Sforzesco, un loc foarte frumos şi prea plin de muzee (pe care nu am avut răbdarea suficientă să le acoperim în întregime). Am văzut Pinacoteca şi Muzeul de Mobilă, după care am fugit înapoi spre centru – unde ne rămăsese gândul la magazinul Botega Verde😀. Duminică am studiat atent harta şi ne’am propus să acoperim totuşi măcar câteva din multele obiective turistice importante, aşa că am făcut la pas tot parcul Sempione (unde am văzut zeci de alergători care nu păreau să sufere de frig în pantaloni scurţi/colanţi şi cu picioarele în zăpadă), am trecut pe la Pinacoteca di Brera (unde nu am intrat pentru că, să fim serioşi, eu sunt totuşi o Barbie, ce aş putea să înţeleg din arta renscentistă?!), apoi pe lângă Scala şi biserica Santa Maria delle Grazie (unde nu am văzut nici Cina cea de Taină pentru că era doar cu rezervare şi nu am mai găsit locuri de până să plecăm din Bucureşti). Ce om naşpa sunt, nu? Nu tu da Vinci, nu tu Caravaggio, nu tu Tiziano… Deşi am promis că o să mă întorc fix pentru ei când oi avea cam 40 de ani aşa şi voi reuşi să simt şi eu renascentismul . În plus, nu am avut nici timp, Milano înseamnă de mii de ori mai mult decât Domul, aşa că oricune vrea să’l viziteze ar avea nevoie de măcar 4-5 zile.

Şi că tot vorbeam de Dom, este impresionant! O imensitate, în buna tradiţie a megalomaniei catolice, ceva de nedescris. Mie mi’a amintit într’un fel de Sagrada Familia, cel puţin la exterior, pentru că în interior arată ca orice catedrală, însă, evident, supradimensionată. Am urcat şi pe acoperiş, unde este absolut superb, şi am descoperit aici terasa pe care îmi închipuiam că o s’o întâlnesc şi sus pe Sagrada Familia (unde nu era decât un soi de poduleţ îngust, dar cu o privelişte care merita tot efortul). Domul are aşadar o terasă imensă (şi plină de turişti), de care insă n’am apucat să ne bucurăm pe deplin pentru că am ajuns aproape de ora de închidere.

Despre magazine ar fi inutil să povestesc, pentru că asemenea lucruri trebuiesc simţite (mai ales în perioada soldurilor!). E o întreagă frenezie, apocalipsa shoppingului, străzile erau pline ochi cu oameni cărând sacoşe şi sacoşele cu cele mai variate branduri. Nu vă pot descrie cum arată Zara de pe Vittorio Emanuele, e mai luxoasă decât Prada, cu un candelabru imens la intrare pe care Ceauşescu sigur şi l’ar fi dorit pentru Casa Poporului! M’aş fi simţit în paradis dacă aş fi putut să cumpăr tot ce găseam în cale, dar m’a împiedicat raţiunea (ştiind că urma să plec din România pentru o perioadă mai lungă şi kilogramele de cală sunt limitate). Concluzia ar fi că să faci shopping la Milano nu e un snobism, ci o investiţie. Snobism ar fi poate să mergi la Milano doar pentru shopping, când sunt atâtea de văzut şi de făcut.

Mâncarea italiană este delicioasă, cum probabil ştie toată lumea. Pizza e altfel decât o găseşti la noi şi îţi vine şi să lingi farfuria după ea. Au nişte prăjiturele şi produse de patiserie care arătau atât de bine că’ţi era şi milă să le atingi, iar gelato aş fi mâncat în continuu (mi’ar fi trebuit o săptămână să încerc toate aromele). Era cam frig să mănânci îngheţată pe stradă, cu o mână ţineam cornetul şi cu cealaltă mă ştergeam la nas, dar era atât de bună, doamne! Nu, nu am găsit paste în suc de sepie, aşa că m’am limitat la nişte simple tagliatele milanese. Mâncarea la restaurantele din centru era foarte costisioare, mai ales dacă ai fi ales şi antipasti, felul unu, felul doi şi desert (deşi probabil ai fi crăpat pe parcurs). Mi’ar fi plăcut să găsesc un restaurant mic de familie, cum erau şi în Lisabona, cu mâncare accesibilă şi gustoasă, însă ca turist e foarte greu să dai de asemenea locuri pe care mai mult localnicii de cunosc.

Italienii mi’au plăcut mult. Milanezii, mai precis. Aici cred că am văzut cei mai bine îmbrăcaţi oameni de până acum. Toate hainele pe care le purtau arătau superb pe ei, cu mult bun gust chiar şi când mergeau la alergat. Nu purtau cine ştie ce firme sau logo-uri opulente, totul era discret şi foarte frumos, indiferent de vârstă sau sex. Bărbaţii italieni, deşi cam scunzi pentru idealurile mele înalte, sunt foarte stilaţi, toţi cu paltonaşe şi fulăraşe la gât, dichisiţi până’n vârful unghiilor şi care nu ratau nici o femeie care trecea pe stradă. Te scanau din cap până’n picioare şi strigau “Ciao bella!” în gura mare, chiar şi din maşină. Iar italiencele sunt urâţele, însă bine îmbrăcate şi aranjate chiar şi la primele ore ale dimineţii. Femeile trecute de prima tinereţe nu ieşeau din casă fără blana de mouton doré şi make up-ul perfect aplicat, chiar şi când îşi plimbau căţelul (mai ales că mai intrau şi prin Zara cu tot cu patruped). Milanezii sunt cosmopoliţi, le place să fie în pas cu moda, să iasă în oraş, să’şi trăiască viaţa.

La ora 21.00 se închide cam ultimul magazin, majoritatea chiar şi mai devreme, iar până la 21.30 nu mai vezi pe stradă decât câţiva turişti rătăciţi. Nu ştiu ce fac italienii în casă de la ora asta, gătesc paste, fac sex, se uită la meci, cert e că oraşul se pustieşte brusc. Iar in dimineţile de weekend abia după 11-12 ies la aer, cel puţin duminica turiştii sunt singura populaţie activă. Băncile, instituţiile şi magazinele mai mici au pauză de masă de cel puţin o oră şi jumătate în timpul zilelor de lucru, iar unele dintre ele se deschid abia marţea, lunea face parte din weekend doar!

One thought on “Despre Milano (partea II)

  1. frumoasa descriere, ti-am citit postul pentru ca urmeaza sa fac si eu o vizita la Milano si eram curios de pareri. Mi-ar fi placut totusi sa fi dat niste nume de restaurante baruri pub-uri hoteluri etc

Leave a Reply

