Andy Warhol

Mereu am fost de părere că Andy Warhol este genul acela de artist care fascinează pe toată lumea deopotrivă fără ca vreunul dintre noi să înţeleagă de ce. Când eram în Lisabona, cred că am fost de cel puţin 10 ori la Muzeul de Artă Contemporană special ca să casc gura la un portret al lui Judy Garland semnat de Warhol. Petreceam minute întregi în faţa lui şi nici măcar nu’mi dădeam seama de ce. Mai ales că, după toate cutiile de supă şi sticlele de Cola pe care le’a pictat, ajungi să te întrebi dacă Warhol chiar a fost un geniu sau doar un simplu nebun.

Zilele trecute am văzut pe BBC One un documentar absolut superb care mi’a dovedit că Andy Warhol a fost mai geniu decât mă gândeam eu. Şi asta pentru că pictura lui nu este decât echivalentul modern al vazei cu flori a lui Van Gogh sau a Monalisei lui da Vinci, care pictau pur şi simplu ceea ce vedeau în jurul lor. Cam aşa s’ar explica zecile de cutii de supă Campbell’s sau diverse alte picturi asemănătoare cu rafturile unui supermarket (mass produced art for a mass produced world). Se pare că tot Warhol a inventat şi conceptele de brand şi superstar, muzica punk, reality-show’urile gen Big Brother şi multe alte lucruri surprinzătoare. Şi cred că nu a fost deloc nebun, ci doar foarte priceput în a’şi construi o imagine de demented genius; altfel nici nu’mi pot explica de ce i’ar răspunde unei jurnaliste care îl întreba “Isn’t your art a joke you play on the public?” cu următoarea frază: “No. It gives me something to do.” Cel mai mult mi’a plăcut următoarea secvenţă:

Andy loved Coca Cola. He once said: “You know that the president drinks Coke. You know that Liz Taylor drinks coke. And just think: you can drink coke too and no amount of money can buy you a better one.”

Nu ştiu daca BBC iPlayer pote fi accesat şi în afara UK, dar documentarul ar fi cu siguranţă ceva interesant de văzut (în plus, următorii pictorii pe care îi vor prezenta sunt Matisse, Dali şi Picasso).

One thought on “Andy Warhol

  1. misto intr-adevar, I heart Andy Warhol🙂
    cand am fost si la CCB sa-i vad “minunatele” aveau o expozitie temporara, iar panzele lui erau ascunse. damn…next time🙂

    nu cred ca era un geniu neaparat, doar aparte intr-un mod foarte fain

Leave a Reply

