Povestea unei naţii care mănâncă pizza la micul-dejun

Căci despre asta se vorbeşte în Food Revolution, ultiml reality show al lui Jamie Oliver. Nu am văzut decât un prim episod, dar mi’a fost de ajuns să mă aşez bucuroasă pe podea pentru o sesiune dureroasă de abdomene. În naivitatea’i caracteristică, Jamie străbate oceanul cu scopul precis de a’i învăţa pe americani cum să mănânce sănătos, ceea ce reuşeşte să le insufle englezilor (unora dintre ei, evident) de câţiva ani încoace. Şi pentru că toate astea trebuiau să poarte un nume, li s’a spus Huntington, West Virginia, oraşul cu cea mai mare rată de obezitate şi cea mai mare incidenţă a diabetului şi a bolilor cardiovasculare din SUA. Aşadar, cea mai obeză comunitate din cea mai obeză naţiune. Din lume!

Eu m’am speriat. Nu mi’a venit să cred ochilor când am văzut copii care primesc la cantina de la şcoală pizza la micul dejun şi chicken nuggets la prânz, toate semipreparate, alături de nelipsitul pahar de lapte ultraprocesat şi plin de coloranţi dintre care mai atrăgători. Iar cina în familie nu face decât să păstreze aceeaşi reţetă a semipreparatelor, ieftine şi rapide, rezultatele fiind evident tragice. Copiii americani nu ştiu să distingă o roşie de un morcov şi consumă cartofii prăjiţi drept una dintre cele 5 porţii zilnice de legume şi fructe recomandate de autorităţi.

Am mai văzut şi o familie care se vroia a fi tipic americană. Mama obeză, tatăl obez şi cei trei copii (cum altfel decat obezi?). Care aveau frigiderul plin ochi cu pungi şi cutii de chicken nuggets, fish fingers, cartofi congelaţi gata de prăjit, plăcinte şi gogoşi pe care le consumau cam la orice masă, scăldate bine într’o baie de ulei cum numai angajaţii de la McDonald’s au măiestria să facă.

Nu înţeleg ce fel de mecanisme funcţionează invers în creierul meu, dar eu ador emisiunile cu graşi. M’aş uita non stop la Biggest Loser US, Biggest Loser UK sau chiar şi Biggest Loser Australia. Creează un soi de reacţie în lanţ în mintea mea, care îmi dă puterea de a mă trezi dimineaţa devreme doar să mă pot bucura de o oră în plus de aerobic la sală. Şi de a’mi savura mai mult decât încântată iaurtul cu două linguri de tărâţe de ovăz şi salata de spanac. Da, sunt fericită când stomacu’mi sună a gol şi muşchii mă dor de fiecare dată când inspir, căci ştiu că aşa sunt cu un pas mai departe de a fi unul dintre graşi. De’asta îmi plac mie graşii*!

*supraponderalii/obezii (ca să nu mă acuzaţi că sunt discriminatorie şi politically incorrect)

10 thoughts on “Povestea unei naţii care mănâncă pizza la micul-dejun

  1. Eu sunt cam ignoranta la faza asta, nu ma uit la emisiunile cu grasi si nu sunt constienta de obzitatea din State, oricat am auzit despre ea. Poate daca m-as uita si eu la show-rile alea as mai da o tura de jogging, doar ca sa nu mai fiu asa sedentara.

    ps: il ador pe Jamie!!!

  2. is naspa episoadele din State, insa nici cele din UK nu-s prea de lauda.
    pe de alta parte m-am minunat cand am fost la Londra ultima oara de diferenta facuta in cativa ani. Jamie chiar s-a straduit. si oamenii alaturi de el🙂

  3. @Anda: Vai, si eu il ador pe Jamie, e asa dragut si peltic…

    @Sasha: Si eu zic ca Jamie a facut multe schimbari prin Anglia. De exemplu, eu am fost placut impresionata ca, atunci cand iti comanzi ceva intr’un pub, chiar si banalul burger, la garnitura (pe langa vesnicii chips) iti aduc si o mana de salata. Si asta nu doar intr’un pub mai rasarit, ci cam peste tot! Remarc totodata ca sunt si oameni care nu’si traiesc viata exclusiv pe baza de semipreparate, desi au imprumutat prea mult din stilul de peste ocean…

  4. No, pai sa ma scuzi, cherie, da’ vina e numai si numai a lor. A obezilor. cum adica sa nu faci diferenta dintre o rosie si un morcov?

    Am mai vazut o emisiune pe discovery in care o grasana, (scuza-ma, da’ n-o sa fiu draguta) a scos din frigider o rosie cherry din frigider si n-a recunoscut-o. Pentru oamenii astia n-am nici o mila si nici o intelegere.

  5. @Tomata: stiu, si eu cred ca americanii isi merita soarta din plin. Nu e ca si cum ar fi toti o turma de oi, sunt foarte multi constienti de toate treburile astea si duc o viata sanatoasa, dar majoritatea prefera sa se complaca in obezitate, diabet etc.

  6. Ca orice lucru bun pe lumea asta masura conteaza. Daca mananci pizza odata pe luna nu cred ca e o problema dar daca mananci de 3 ori pe zi … La americani e si problema prostiei si a comoditatii. Am fost in aprilie in state si m-a uimit sa vad ca la ei nu sunt oameni pe strada. Toti circula cu masinile si daca trebuie sa mearga 100 de metri. Dar seara vezi cate 3-4 la sala de gimnastica dar nu alearga afara. Foarte ciudati

  7. ah, m-am uitat si eu la 3-4 episoade (pe hulu) dar mi s-au parut deprimante. mi-au amintit de incantarea cu care beam cand am ajuns in State zilnic 2 cutii de lapte cu ciocolata. eu in inocenta mea imaginandu-mi ca in cutiile acelea se gaseste lapte cu putina cacao si putin zahar😦

  8. @Pizza: Citeam zilele astea ca pizza, la originile sale italiene, a fost gandita drept masa ideala: o baza de carbohidrati pentru energie, mozzarela pentru proteine si rosii si verdeturi pentru vitamine. Asta pana a fost preluata de Tara tuturor posibilitatilor care a transformat’o intr’o veritabila bomba calorica🙂

    @mimi: Vai, si eu as bea lapte cu ciocolata in loc de apa, if there were no tomorrow🙂 Nu are nici o legatura cu ce beam la micul-dejun pe vremea cand mergeam eu la scoala… Pacat, mancam si habar n’avem ce mancam!

  9. si eu iubesc laptele cu ciocolata dar nu il mai cumpar din magazin il pregatesc acasa: lapte cu 0% grasime, cacao pura (am cautat mult in State la inceput cacao fara zahar :)) si uneori zahar brun (dar nu tot timpul).

Leave a Reply

