Jeffrey Eugenides – Middlesex

Mi’am început anul citind romane de duzină, bestseller-uri şi Twilight (care e un soi de hibrid intre cele două). Apoi am continuat cu cărţi de nutriţie şi analiză socială, din care am aflat multe, dar am simţit puţine. Aşa că mi’am propus ca aceste ultime luni rămase din 2010 să le petrec răsfoind capodopere şi romane pe care aveam de mult în plan să le citesc.

Despre Middlesex a lui Jeffrey Eugenides aflasem în treacăt acum mult timp de la Liviu, aşa că nu am ezitat nici o secundă când am găsit’o vara asta într’o librărie din Oxford la 2 lire. Şi mi’a plăcut atât de mult încât abia m’am mai îndurat s’o las din mână până am reuşit să o termin. Este, în primul rând, povestea fascinantă a unui hermafrodit care se naşte de două oru: mai întâi ca fată, iar apoi ca băiat, 14 ani mai târziu. La fel de fascinantă este şi istoria călătoriei peste ocean şi a emigrării în America a familiei de greci, precum şi a drumului străbătut de cromozomul care avea să genereze mai târziu sindromul 5-alpha-reductase deficiency, vinovat de sexul imprecis al personajului. Eugenides are un stil de a scrie fenomenal, alert şi plin de umor, care nu lasă loc nici măcar unei secunde de plictiseală.

Datorită lui Middlesex am aflat mai multe despre deosebirea dintre sex şi gen: cu unul te naşti, pe celălalt îl dobândeşti. Se pare că genul îl dobândim destul de devreme în viaţă, în jurul vârstei de doi ani, şi e un soi de limbă nativă, nu există dinainte să ne naştem, însă ne este imprimat în minte în timpul copilăriei şi nu mai dispare niciodată: “Children learn to speak Male of Female the way they learn to speak English or French.”

Iar cea mai importantă lecţie este că “Biology gives you a brain. Life turns it into a mind.”

11 thoughts on “Jeffrey Eugenides – Middlesex

  1. Nu avea cum sa nu-ti placa. Acum astept sa citesti si Zborul lui Ken Kesey, e la fel de misto, si dupa ce-o citesti sa te uiti si la filmul cu Jack Nicholson, e genial. Multumesc si pentru pomenirea din articol😀

  2. Nici nu aveam cum sa nu te pomenesc :))
    Zborul sper sa’l incep saptamana viitoare, acum am de lucru cu Lolita. Filmul cu Jack Nichols il am in calculator de mai bine de un an, dar imi promisesem sa nu’l vad pana nu citesc cartea, deci o sa ma ocup de asta curand🙂

  3. Eu am pus mâna pe Middlesex prin februarie, dacă nu mă înşel, la SdC. Din păcate, abia prin septembrie, în concediu, am început efectiv să o citesc. Am ajuns pe la jumate, dar cum eu îmi organizez execrabil timpul, preconizez că o voi termina într-o lună.
    So far, so good. Sunt curioasă ce îmi rezervă a doua jumătate, întrucât prima deja mi-a sădit în cap niscai întrebări întrebătoare.🙂

      1. l-am terminat cam acum vreo doua saptamani… si ca de obicei mi-a lasat un gol, ca si atunci cand se termina o relatie

        off… am reusit sa incep alta carte abia dupa o saptamana si ceva.

  4. Stiu, parca ti’e si greu sa te mai apuci de alta carte dupa ce termini Middlesex, ai nevoie de cateva zile sa’ti revii…

  5. Imi pare bine sa mai descopar si alti fani Eugenides. De cand am terminat “Middlesex” anul trecut, sunt ca intr-un sevraj continuu, pentru ca are doar doua romane. Mi-e dor de scriitura lui. Cred ca voi reciti “Middlesex”

  6. E fenomenal Eugenides, mai ales ca şi eu îl citesc acum, după nişte cărţi de duzină (Twilight şi altele asemenea). Stilul său este cu adevărat plin de umor, chiar dacă ceea ce povesteşte poate fi chiar dramatic şi e greu să laşi cartea din mână.

Leave a Reply

