Întrebări despre cărți

De la Bianca și Tomata am primit două lepșe pe care le-am păstrat cuminte până acum, căci vinerea este zi de cărți, așa că am vrut să le onorez musai într-o astfel de zi.

În ordine cronologică, prima leapșă cu 10 întrebări:

1. Dacă vi s-ar propune să vă scrieți biografia, cărui scriitor i-ați incredința sarcina aceasta?

Presupunând că viața mea ar deveni brusc deosebit de interesantă, am hotărât că va fi un roman din trei părți scrise de trei autori diferiți: Amelie Nothomb, Kazuo Ishiguro și David Lodge.

2. Care sunt motivele pentru care i-ați încredința lui sarcina aceasta?

Lui Amelie Nothomb pentru sinceritatea cu care scrie. Lui Kazuo Ishiguro pentru felul emoționant în care redă orice trăire. Și lui David Lodge pentru stilul relaxat, căci puțin umor fin nu strică niciodată.

3. Este sfârșitul lumii. Ce carte ați pune în capsula cosmică pentru a păstra o « urmă» a umanitații?

Doar o carte? Mi-ar fi imposibil să mă hotărăsc și aș încerca să îndes acolo o colecție întreagă de Saramago, George Orwell, Aldous Huxley, John Fowles. Și Middlesex de Eugenides dacă mai încape🙂

4. Cum arată pentru dvs pauza ideală pentru a citi o carte?

Dacă citesc o carte suficient de bună, orice pauză petrecută citind devine ideală. Pe o pajiște la umbră, pe o plajă la soare, la o terasă cu o limonadă în mână, dar și în pat, seara înainte de culcare sau în tren așteptând să ajung la destinație.

5. Dacă ați avea puterea de a « șterge » un personaj de roman care ar fi acesta?

Aș șterge-o pe Briony din Atonement pentru ca Robbie și Cecilia să rămână mereu împreună. I-aș șterge pe Lolita și pe Humbert Humbert din romanul lui Nabokov pentru că m-au enervat amândoi și pe Nurse Ratched, căpcăuna din One Flew Over the Cuckoo’s Nest (Zbor deasupra unui cuib de cuci). Doar că nu s-ar mai alege nimic de cărțile astea, căci personajele negative sau măcar antipatice sunt cele fără de care intriga nici nu și-ar avea rostul.

6. Care sunt motivele pentru care ati scoate acest personaj?

Vezi mai sus.

7. Câți kilometrii ați merge pentru a găsi o carte ?

Aș călători puțin, poate mai mult de dragul de a mă plimba. Căci de când există Amazon, Book Depository și cardul Visa, nu mai văd nevoia de a te deplasa distanțe prea lungi🙂

8. Dacă ar fi posibil să vă intoarceți în trecut, ce scriitor ați vrea să intâlniți ?

Pe Saramago aș fi vrut să-l întâlnesc, la fel ca și pe Jack Kerouac cu toți rebelii lui.

9. Care ar fi primele cuvinte care i le-ați adresa (In afară de « Bună ziua ») ?

Nu cred că aș găsi prea multe cuvinte la îndemână în momentele alea.

10. Descrieți biblioteca visurilor voastre.

O cameră enormă cu rafturi înalte de 3-4 metri până în tavan și o scară pe care să o plimb de la o carte la alta, iar în mijloc un birou vechi din lemn cu fotolii comode din piele. Din această imagine mai lipsesc probabil un coniac fin și un trabuc din foi, dar nu sunt amatoare de nici unele😀

Și acum cele 3 întrebări ale Tomatei:

1. Aţi folosit vreodată o carte la altceva decât pentru lectură?

Doamna învățătoare avea o vorbă, când certa vreun elev mai leneș îi spunea: Tu ții cartea aia pe borcanul cu lapte?😀 Dar nu, chiar nu-mi amintesc să fi făcut vreodată asta, sunt destul de protectivă cu cărțile mele.

2. Vi s-a întâmplat să citiţi vreo carte doar pentru că o citise persoana iubită?

Mi se întâmplă de multe ori să citesc cărți pentru că îmi sunt recomandate cu căldură sau care îmi stârnesc curiozitatea atunci când mi le povestește cineva.

3. Aţi avut vreodată prejudecăţi care să vă împiedice să citiţi o anumită carte?

Da, am avut multe prejudecăți până acum, cred că nici nu mi le amintesc pe toate! Chick-lit (literatură de gagici) îmi promisesem că n-o să citesc niciodată pentru că mi se părea o pierdere de vreme, dar am constatat că uneori și astfel de cărți ușoare (și ușuratice) sunt bune de ocupat o după-amiază ploioasă. Apoi am avut o prejudecată în ceea ce-l privește pe Dan Brown, dar am încălcat-o și tare bine îmi pare, pentru că omul ăsta scrie fantastic! Nu am încercat niciodată să citesc cărți SF sau horror pentru că nici filmele de această natură nu-mi plac deloc, dar până la urmă nu îndrăznesc să spun un nu hotărât nici în cazul lor – există totuși o varietate prea mare de cărți SF/horror/mystery pentru a le putea generaliza.

Cele două lepșe merg mai departe către Ana, Anda, Ela, Lili și Mărgeluța – fie ambele, fie pe alese🙂

One thought on “Întrebări despre cărți

Leave a Reply

