De ce să cumperi cărți de anticariat?

De când mă știu, am avut o adevărată fascinație pentru anticariate, plafaruri și magazine second-hand. Mi se par niște locuri magice, printre ale căror rafturi poți să găsești veritabile comori pierdute sau căutate ani la rând. Și pentru că am stabilit deja că vinerea este zi de cărți aici pe blog, o să las cosmeticele, ceaiurile și hainele pentru un viitor post și o să mă concentrez azi doar pe ceea ce înseamnă anticariate. Mai precis, de ce să cumperi cărți dintr-un anticariat? Principalele motive ar fi următoarele:

* Într-un anticariat ai șansa să găsești cărți care nu se mai vând în librării din diverse motive, cum ar fi faptul că nu mai sunt “la modă” sau la mare căutare, nu au mai fost reeditate de mult timp și edițiile vechi sunt deja epuizate etc. Cele mai valoroase astfel de cărți pe care le-am descoperit eu întâmplător într-un anticariat sunt două dicționare de portugheză de la Editura Didactică și Pedagogică din anii ’80, care, poate deloc surprinzător, sunt cele mai bune dicționare bilingve de portugheză la ora actuală, în ciuda oricăror alte tentative recente făcute de Teora sau alte edituri.

* Prețurile cărților de anticariat sunt de 3-4 ori mai mici decât al volumelor noi din librării, ceea ce înseamnă o economie substanțială pentru o persoană care cumpără cărți în mod regulat. În plus, dacă alegi cu atenție, multe dintre cărțile vechi, deși deja folosite mulți ani la rând, sunt bine întreținute și își găsesc locul pe rafturile oricărei biblioteci personale.

* Dacă ești colecționar de carte veche, atunci probabil că singurele locuri care îți pot satisface dorințele sunt anticariatele.

* Atunci când cumperi cărți deja citite, contribui la protejarea mediului. Tipărirea de cărți noi presupune implicit tăierea de copaci pentru a produce hârtia necesară și dacă reușim să limităm cât mai mult acest proces, atunci efectele asupra planetele ar fi mai mult decât benefice. Nu trebuie să fii hippie să-ți pese, e nevoie doar de o anumită doză de bun simț. Așadar, să reciclăm cărți pur și simplu recitindu-le!

Și pentru că suntem în secolul XXI, acum nici nu mai trebuie să te deplasezi din fața calculatorului pentru a cumpăra cărți de anticariat, pentru că există Colțul Colecționarului, de unde poți comanda volume din cele mai variate domenii, dar și cărți vechi de colecție, pentru cei interesați. Eu de obicei rezerv anticariatele pentru cărți în limba română, fie ale scriitorilor naționali, fie ale autorilor pe care nu-i pot citi în limbile în care au scris. Așa că abia aștept să citesc Trei dinți din față al lui Marin Sorescu și Suflete moarte al lui Gogol pe care mi le-am comandat.

3 thoughts on “De ce să cumperi cărți de anticariat?

Leave a Reply

