Câteva gânduri despre Olanda

Cândva eram ferm convinsă că Portugalia este țara perfectă, apoi că și în Spania și Italia la vitta e bella, iar în ultima vreme că nici în Anglia nu se trăiește rău deloc. Asta până să ajung în Olanda, țara unde se întâmplă minuni pe fiecare metru pătrat. Fie că minunile astea sunt niște orășele superbe cu sute de canale care arată ca rupte dintr-o pictură de van Gogh, mâncarea ieftină și bună, oamenii frumoși și politicoși sau bicicletele alea roz atât de dărăpănate încât te și miri cum de nu li se desprind roțile în mijlocul șoselei.

Olanda este țara peste care s-a răsturnat sacul cu perfecțiune: peste orașe, peste case, peste oameni și, în special, peste DJ-ul din clubul din Haga! Am fost atât de încântată de tot ce am văzut în doar trei zile ncât ear cât pe ce să nu mă mai întorc în Anglia – după care mi-am amintit că sunt româncă, moment care a fost ca o palmă peste ochi din partea soartei și mi-am dat seama că nu prea am ce căuta în Olanda altfel decât ca turist.

Amsterdam nu mi-a plăcut. Sau, cel puțin, nu mi-a plăcut pe cât mă așteptam din poveștile tuturor cunoscuților care l-au vizitat. Cu două zile înainte de Queens Day, cum l-am prins eu, era plin ochi de turiști rătăciți și căscați chicotind în prostie la toate coffee shop-urile cu iarbă. Nu aveai pe unde să te miști de ei, nici măcar pe străduțele lăturalnice pe unde am încercat să ne aventurăm în speranța de a-i evita. Magazinele erau pline de rahaturi turistice ieftine, dar vândute scump, și cu greu găseai un restaurant decent unde să mănânci ceva bun. Piața de flori din Muntplein este o chestie atât de tristă încât parcă ți se rupea inima de mila lalelelor nevoite să îndure atâția turiști. Cel mai mult mi-au placut rețeaua de canale plină de bărci și bărcuțe și piața Noordermarkt din Westerstraat, pe care mi-a recomandat-o un prieten ca fiind  un loc frecventat mai mult de localnici. Tot acolo am mâncat și tarta de mere de la Winkel, sercită cu frișcă și ceai de mentă proaspătă, despre care se spune că e cea mai bună din Amsterdam – și din univers, aș adăuga eu!

Celebra tartă cu mere de la Winkel

Dacă aș fi stat tot impul în Amsterdam fără să văd vreo altă bucățică din Olanda, probabil că orașul mi-ar fi plăcut mai mult. Dar am avut ocazia să cunosc niște locuri divine, mulțumită rețelei interminabile de prieteni a gemenelor, lucru care mi-a schimbat total percepția. Amsterdam nu e Olanda, asa cum Londra nu are nici o legătură cu Anglia.

M-am îndrăgostit iremediabil de Leiden, unde am petrecut și Queens Day, și de Haga, unde am fost trei nopți la rând, inclusiv de Queens Night. (Nu aș fi dat Leiden pe Amsterdam, cel puțin de Queens Day, pentru nimic în lume, am preferat o zi liniștită și însorită printre olandezi decât un atac de claustrofobie printre turiști adunați grămadă pe fiecare centimetru pătrat.) Iar marea Nordului este de vis în Olanda, așa cum am văzut-o la Katwijk, unde am mâncat înghețată pe plajă și calamari într-un restaurant perfect de pe plajă.

Leiden

Leiden

Den Haag

Katwijk cu o înghețată

Spuneam de mâncare că este ieftină și bună. Am reușit și eu să învăț trei cuvinte în olandeză, dank u wel (mulțumesc), alstublieft (vă rog) și patat met mayo – cartofi prăjuți cu maioneză, din care am mâncat chiar și de trei ori pe zi pentru că nimic nu se compară cu cartofii flamanzi care ți se topesc în gură cu tot cu sosurile lor cremoase. De menționat și că băuturile alcoolice sunt ieftine și mai de calitate în Olanda, am băut un vin minunat cu vreo 3-4 euro sticla, pe când în Anglia o băutură la un astfel de preț ar fi atât de oribilă încât te face să-ți scuipi papilele gustative de la prima înghițitură.

Frumos în Olanda este și faptul că e o țară atât de mică și cu trenuri care circulă 24 ore/zi, chiar dacă uneori/zilnic întârzie. Mergeam din leiden de unde am stat în Den Haag cu trenul timp de 15 minute în fiecare zi și nu puteam să nu mă minunez de fiecare dată. 15 minute cu trenul în Londra înseamnă că am ajuns abia în cartierul învecinat, iar noaptea când te întorci din oraș poate să dureze și 2 ore să ajungi acasă, pe când în Olanda ai fi deja la granița cu Germania!

4 thoughts on “Câteva gânduri despre Olanda

  1. Am un prieten foarte bun care e in Olanda de 4 ani. A facut facultatea in Haga, iar acum se gandeste sa plece cat mai repede. Mi-a spus ca oamenii sunt reci, ca mai degraba a legat prietenii cu alti colegi, de alte nationalitati, iar el e cel mai sociabil si amuzant om pe care il cunosc. S-a obisnuit greu acolo si nu-si imagineaza restul vietii in Olanda. Dar, poate ca turist, lucrurile se vad din alta perspectiva…

  2. Am vazut si eu oferta cu 9 lire de la Express, pt Amsterdam. Tot fugind mi-as lua biletul🙂 Interesant, pana acum nu am auzit pe nimeni sa zica ca Haga bate Amsterdam, deabia astept sa imi dau si eu cu parerea despre aceste locuri🙂
    ps: de cartofii lor prajiti am tot auzit

  3. Cum este legalitatea in Olanda?
    Am inteles ca Olanda are cel mai ridicat nivel de trai.
    Chestile de care vorbesc romani asa de mult atunci cand spun Olanda e adevarata?

  4. Iti impartasesc parerea despre “perfectiune”, dar de cite ori am venit in contact cu Olanda mi s-a parut a fi vorba de o perfectiune destul de rece. Despre mincare … o fi ea ieftina, dar buna nu mi s-a parut niciodata. Ba chiar as indrazni sa spun ca olandezii gatesc prost. Noroc ca Belgia-i aproape.

Leave a Reply

