Cinematograful sud-corean

Dacă simțiți cumva nevoia de o binemeritată pauză de Holywood și creierul cere cu disperare o dezintoxicare drastică de blockbusters cu efecte speciale dar nimic special, sau de comedii americane tot mai lipsite de umor, atunci recomand cu căldură o direcție total opusă – nu doar din punct de vedere geografic, dar și estetic.

Deși mult mai realistice și pline de violență, filmele sud-coreene te țin lipit de ecran și te surprind cu răsturnări de situație complet neprevăzute și actori geniali – plus o limbă fascinantă. Deși ești 100% dependent de subtitrări, intonația și tonul personajelor îți dezvăluie acele elemente de limbaj pentru care nu ai nevoie de dicționar.

Unul dintre cei mai de succes regizori ai lor este Park Chan-wook, pe care până și Quentin Tarantino îl adoră, în ciuda violenței de multe ori extreme și a litrilor se sânge care i se scurg prin filme. Poate ați auzit de Stoker cu Nicole Kidman, primul lui film în limba engleză, foarte interesant de altfel. Câteva filme pe care le recomand (pe scurt și fără prea multe detalii ca să nu dezvălui mai mult decât strictul necesar al fiecărei povești):

20130828-151611.jpg
Oldboy (2003), parte dintr-o trilogie a cărei temă este răzbunarea și absurdul ei, e o poveste plină de violență, intrigi și conspirație a unui bărbat ținut captiv timp de 15 ani.

20130828-151910.jpg
Sympathy for Lady Vengeance (2005), parte din acceași trilogie, e un film absolut genial cu actori superbi si muzică de inspirație barocă.

20130828-152101.jpg
Memories of Murder (2003), regizat de Joon-ho Bong, despre un criminal în serie dintr-un oraș de provincie coreean – un film plin de umor, de data asta, însă la fel de tragic și dur.

20130828-152212.jpg
New World (2013), regizat de Park Hoon Jeong, un film cu gangsteri și polițiști sub acoperire, plin de secrete și răsturnări de situație în care nimeni nu e ceea ce pare.

Și dacă nu mă credeți pe cuvânt că toate filmele astea merită văzute, rating-ul lor denpw IMDB nu minte niciodată…

5 thoughts on “Cinematograful sud-corean

  1. ah, imi scapa acum numele, dar eu am vazut un film made in S Korea in care nu s-a scos nici un cuvint. Si nu era din epoca filmelor mute🙂 Niste imagini atit de puternice … extraordinar!

    1. Nu cumva ai văzut Spring, summer, fall, winter and… spring al lui Kim Ki-Duk? Mă tot plângeam unei amice că nu-l găsesc cu subtitrare în engleză la centrul de închirieri de lângă noi și-mi zicea că oricum nu trebuie. Apoi mi-am dat seama de ce. Mie îmi place mult Kim Ki-=Duk dar nu-i cunosc pe cei despre care scrie Lene. Să văd și unde le găsesc acum!

  2. Il recomand la randul meu pe Ki-duk Kim (tot Coreea de Sud).
    Ce-am vazut de el si mi-a placut:
    1. Spring, Summer, Fall, Winter and Spring
    2. Time (Shi gan)
    3. The Bow (Hwal)
    4. The Isle (Seom)

Leave a Reply

