Leapşa cu cărţile

Tomata aruncă cu lepşe în stânga şi’n dreapta – acuma pe bune, Tomato, 17 oameni  dintr’o lovitură, eu zic că ai bătut toate recordurile posibile şi imposibile. Şi dat fiind că sunt una dintre norocoşi, dintre cei aleşi – the one(s) :D, încerc şi eu să răspund fără să lungesc postul ăsta prea tare – nu de alta, dar când vine vorba de cărţi, cred că n’aş mai termina în veci!

1. Care este cea mai bună carte citită de tine?
Îmi este imposibil să aleg doar una dintre zecile de cărţi care m’au impresionat, aşa că o să înşir o parte din romanele care îmi vin în minte atunci când aud o astfel de întrebare: Eseu despre orbire şi Evanghelia dupa Isus Cristos ale lui Saramago, Magicianul lui John Fowles, The Remains of the Day şi Never Let Me Go ale lui Kazuo Ishiguro, Nineteen Eighty-Four al lui Orwell, Lord of the Flies al lui Golding, Brave New World al lui Huxley, The Catcher in the Rye al lui Salinger, Nuntă în cer a lui Eliade… Sunt multe foarte bune, n’aş mai putea să mă opresc curând!

2. Ai facut cadou cărţi?
Da, de mai multe ori. Nu ştiu alţii cum sunt, dar eu zic că de multe ori o carte este cadoul ideal.

3. Care este viitorul literaturii?
Nu cred că literatura va dispărea vreodată, în ciuda noilor tehnologii care par să ţină loc de orice. Poate că într’o zi cărţile nu vor mai exista în forma pe care o ştim noi, dar sunt convinsă că literatura se va adapta noilor vremuri. Arta e cameleonică…

4. În ce limbi ai citit cărţi?
Română, engleză, portugheză şi franceză. În ultimii 3 ani, de cand cu facultatea, am citit cu mult mai multe cărţi în engleză decât în română, am ajuns eu la concluzia că nimic nu se compară cu plăcerea de a citi o carte în original, iar atâta timp cât poţi (adică limba îţi este familiară), atunci ar trebui să profiţi. În portugheză citesc de vreo 2 ani, dar mai rar, pentru că încă nu stăpânesc limba aşa de bine încât să’l citesc pe Saramago, cum visez eu, aşa că m’am axat mai mult pe cărţi uşurele, însă de multe ori mă cam plictisesc astea, aşa că o dau pe engleză. Iar în franceză citeam în liceu, în facultate am renuntat de tot la franceză.

5. Ce cărţi “celebre” nu ţi-au plăcut?
Eu una am detestat The Waves a Virginiei Woolf. Deşi nu are decât vreo 200 de pagini, m’am chinuit la ea mult mai mult decât la cele 500-600 de pagini ale lui Lanark (Alasdair Gray) sau The French Lieutenant’s Woman (Fowles). Iar de Joyce ce să zic, n’am reuşit să termin Ulysses, deşi eram foarte hotărâtă (mi’am şi cumpărat’o de la Oxford, un cârnat* de bani), am aruncat’o după vreo 70 de pagini cu promisiunea că într’o bună zi o să mă întorc la ea.

*Am constatat că de când nu mai mănânc carne, nu’mi vin în minte decât expresii din gama: “un porc de bani”, “un cârnat de lume” etc. 🙂

6. Ce ţară a produs cea mai bună literatură?
N’aş putea să spun pentru că singura literatură pe care o cunosc cât de cât este cea britanică, în rest sunt diletantă, nu m’am axat pe o singură naţie. Oricum, englezii îmi plac, partea cu Shakespeare şi cu postmodernismul.

7. Iei notiţe din cărţile pe care le citeşti?
Absolut. Notez de obicei pasaje care mi se par relevante sau care îmi plac, precum şi comentariile mele pe măsură ce citesc. Iar dacă e vreun roman pentru şcoală, atunci notez pagini întregi, caracterizări de personaje, momente simbolice etc.

8. Cam câte cărţi ai citit până acum?

Din nefericire, nu mi’am notat cărţile pe care le’am citit, abia pentru anul trecut am reuşit să încropesc o listă. Dar un număr estimativ ar fi cam vreo 200+, aş zice eu. Mi’am propus acum ceva timp să’mi stabilesc un “target” lunar şi să am un program de lectură, dar de multe ori e greu să’l îndeplineşti, apar multe evenimente neprevăzute…

9. Cu ce cărţi ai dormit în braţe de plictiseală?
Sus-numitul The Waves şi The Portrait of a Lady al lui Henry James – cele mai bune somnifere 🙂

10. Ce înseamnă cărţile pentru tine?
Pentru mine cărţile înseamnă mai mult decât o bună modalitate de a omorî timpul, sunt o pasiune, un drog chiar…

11. Care este cea mai scumpa carte pe care ai cumparat-o?
Ulysses? :)) Şi Shakespeare-urile au fost scumpe, Oxford e costisitor… Apoi ar mai fi si dictionarul de la Macmillan pe care il am din liceu si distionarul ecplicatov portughez, dar ala e primit…

12. Care este cel mai tare final la o carte citită?
Cel mai tare final este, de departe, cel din The Waves, efectiv am chiut de bucurie când am ajuns la capăt :)) Acuma, sincer vorbind, nu ştiu exact ce final m’a impresionat cel mai tare, e greu de ales unul singur… Şi Harry Potter a fost bunicel 🙂

13. Care este cea mai influentă carte citită de tine?
Eseu despre orbire m’a marcat, cu siguranţă, ca şi Evanghelia după Isus Cristos.

14 Care scriitor te-a influenţat cel mai mult ?
José Saramago.

15. Cât de repede citeşti o carte?
Asta ţine de mai multţi factori. În general citesc cam 30-35 pagini în engleză pe oră, iar în română vreo 40. Şi dacă îmi place cartea, nu prea o mai las din mână, aşa că pot să o termin şi într’o singură zi. Apoi dacă este o carte cu deadline, adică pentru şcoală, încerc să mă încadrez în timp.

16. Poate literatura să schimbe lumea?
Cred că a şi făcut’o deja.

Iar acum să arunc şi eu cu leapşa către toţi cei pe care Tomata nu i’a nimerit (încă :P): Ambasadoarea, Alina, Iul, Dora, Anna Zuzu, Zana Carabina, Mihai şi Zole. Şi poate se încumetă şi Silviu să răspundă… 🙂

Şi un update pentru cumpărătorii de cărţi: Nemira şi Polirom au nişte promoţii foarte drăguţe în perioada asta, sunt cărţi bune la preţuri reduse. Iar forumul Nemira oferă şi cărţi pentru scriitorii de recenzii.

7 thoughts on “Leapşa cu cărţile

  1. Am aruncat cu leapsa asta in atatia oameni pentru ca sunt multi ale caror pareri vreau sa le stiu. Si cum unii nu se simt sa preia fara sa fie numiti, am zis ca cel mai la indemana e sa ii fortez. :))
    Lasa ca oricum nu s-au suparat. 😛

    Acuma despre raspunsurile tale:
    Deci The Waves e una dintre cartile mele preferate, nu stiu cum naiba n-am trecut-o la primul raspuns. Planuiesc chiar sa o recitesc pentru ca m-au impresionat aia 6 pana la refuz. 😛 Ce chestie si cu gusturile astea literare.
    Ulise vad ca se gaseste pe multe liste ca raspuns la intrebarea 5. 😛 Nu-i contest valoarea de capodopera, da’ e cam greut sa o duci la capat, ca e cam plictisitoare. Nu cred ca m-as mai aventura. Am citit primul volum si ultimul capitol din al doilea. Cred ca e suficient. 🙂

  2. hehe, ce simpatica esti tu. ti-am zis ca nu vreau leapsa asta. sunt tanara si nu le am cu cartile, recunosc [mate-info, deh…].

  3. si tie ti-a placut nunta in cer ??????????? si pe mine m-a impresionat la culme!!!!!!! si la mine e la top. si lord of the flies mi-a placut mult 🙂
    cat despre harry potter la final, si mie mi s-a parut ok desi multi fani au zis ca a fost prea cheesy 🙂

  4. @Anna: teme o sa ai toata viata, n’au nici o treaba cu scoala 🙂

    @Tomata: Sunt convinsa ca toata lumea a fost incantata de leapsa, e chiar faina. Deci pe mine The Waves m’a enervat la culme, cui ii trebuie atata lirism intr’un roman? Mai bine scria si ea o poezie, na! Iar de Joyce o sa ma reapuc intr’o zi, mi’am promis mie insami…

    @Iul: Stiu ca esti mate’info, dar nu esti asa profana cum te crezi tu 😛

    @Andreea: Daaa, Nunta in cer e minunata, chiar as vrea s’o recitesc cand ajung acasa, m’a impresionat foarte mult. Iar finalul Harry Potter e cam cheesy, dar mie mi’a placut ca mai lasa totusi ceva loc de viitor suspans, as zice eu… 😀

Leave a comment